2011. január 1., szombat

Fényképezés mobillal

Sokáig gondolkodtam, hogy mi legyen a bejegyzés címe.
Az apropót a saját, Samsung SG600-as (5Mp) mobilommal, este, kézből készült kép szolgáltatta.
Kíváncsi voltam hogyan teljesít sötétben, igaz, díszkivilágítás mellett (jobb híján a karácsonyi kellékekkel):


Azért kézből, mert nem volt hova támasztani.
Csak egy pad háttámlája, de azon meg billegett, jobb volt kézből.
Azután jött az ötlet, hogy kéne egy-egy tesztképet készíteni a Panasonic Lumix DMC-FZ30-cal is, illetve a Canon PowerShot SX100 IS-sel.
Természetesen szigorúan automata módban, ahogyan a legtöbb, mobillal fotózott kép készül.

Panasonic FZ30


Canon SX100 IS


Ahogy arra számítani lehetett: 3 gép, 3 különböző kép.
Egyiktől sem kell hasra esni, sőt...
De éppen ebből látszik, hogy automata módban sok különbség nincs.
Ez alatt azt értem, hogy az emberek többsége számára nem jelentős a különbség.
Természetesen, aki a fotózást, mint hobbi űzi, az más kategória.
(Érdekes egyébként, hogy a fényképezőgépek bemozdultak automata módban, azokat le kellett támasztani, a mobillal kézből lett fotózva, mert azt nem tudtam letámasztani...)
Az is igaz, hogy a mozgó dolgok fotózásával még meggyűlik a bajuk a mobiloknak, mint ahogy a zoomolással is.
Ettől függetlenül vannak optikai zoomos mobilok, de azok egyelőre a fehér holló kategória.
Viszont előbb-utóbb úgy is az lesz, hogy megérkezik a szélesebb körben elfogadható fotós tudás a mobilokba is.
Statikus képek készítéséhez a többségnek már most is elég, amit a mobilok tudnak nyújtani a fotózás terén.
Hogy ez tényleg így van, íme egy rövid részlet a nonstopmobil.hu egyik 2010. végi visszatekintő cikkéből (a szöveg link is, rákattintva töltődik az eredeti cikk).

"Az átlagos vásárlók számára kevésbé fontosak lettek a digitális kamerák, köszönhetően az egyre jobb szenzorokkal felszerelt mobiltelefonoknak. Idén a mobilosok 76 százaléka készített fotót a készülékével, továbbá 2010 februárjától kezdve az iPhone a legnépszerűbb kamera a Flickr képmegosztón."

Ezt magamon is észreveszem.
Például nagyon régóta nem vettem a kezembe a Sony videó-kamerát.
Pedig régen sokat használtam. De mióta azt az 1-2 percnyi lényeget tudom rögzíteni akár fényképezőgéppel, akár mobillal, nagyságrenddel kevesebbet. Tudom, nem az a minőség, mint ha kamerával csinálnám, de nekem arra, amire kell, teljesen megfelel. (Nyaraláskor, vagy valamilyen más rendezvénykor persze előveszem még, de az a ritkább. A mostani fényképezők pedig a HD-s videórögzítési képességükkel és a nagy kapacitású memória kártyákkal még ezt is feleslegessé tennék/teszik.)
Valószínű így vannak/lesznek ezzel az emberek a fényképezőgép/fényképezős mobil témakörben is.
A múltkor nem vittem magammal fényképezőt a sétához, csak a mobil volt nálam. De a lényeget így is haza tudtam vinni.
Volt egy másik eset is, ahol jól jött a mobil.
Alkonyati fényben is lehetett vele dolgozni, sőt, ahogy a fenti kép mutatja, még este is, ha olyan a téma.
Szerintem (is) előbb-utóbb felesleges lesz az emberek túlnyomó részének a külön fényképező vagy videó-kamera.
Ezzel a bejegyzéssel egyébként egy kicsit revideálni kényszerülök saját, tavaly év eleji véleményemet a fényképezős telefon témában.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése